Omega-3

Omega 3 kallas de ”Omega-3-fettsyror” som egentligen är en grupp av fleromättade fettsyror. Dessa fettsyror kan förebygga en del sjukdomar, däribland hjärt- och kärlsjukdomar. Omega-3-fettsyror är även antiinflammatoriska och kan därmed hjälpa till att lindra inflammatoriska sjukdomar.
Omega-3 finner man främst i fet fisk som lax, sill och makrill. Dessa har lagrats i fiskens fett efter de alger som fiskarna ätit.

Omega-3 har blivit mycket populärt tack vare de många positiva hälsoeffekterna. Redan på 70-talet upptäckte man de positiva effekterna när man fann att eskimåer som åt mycket fet fisk inte drabbades av hjärtsjukdomar i lika hög grad som andra.

Forskningen har visat att Omega-3-fettsyrorna har en positiv hälsoeffekt på en stor del av kroppen, här följer några:

Blod / hjärta – Omega-3-fettsyrorna skyddar mot hjärtinfarkt och åderförkalkning tack vare att den sänker blodfetthalterna.

Leder – Omega-3 kan minska smärta och stelhet i leder.

Välbefinnande – Omega-3 sägs kunna reglera hormonnivåerna och därmed leda till ett stabilare humör.

Hjärna / Ögon – Omega-3 sägs påverka minnet positivt, precis som Ginseng. Ett regelbundet intag av Omega-3 sägs också kunna skydda mot ögonsjukdomar.

Vad tycker du om Omega-3?